Phalaenopsis mannii

Gatunek botaniczny w naturze występujący w Indiach i Wietnamie.
Upodobał sobie stanowiska w pobliżu śródleśnych strumieni, bagien, rosną nisko na drzewach do 5 metrów powyżej poziomu gruntu, w mocnym cieniu, stąd ich wymagania świetlne są bardzo niskie, roślina doskonała do ciemniejszych okien.

Mannii to gatunek ciepłolubny, wymagający jednakże zimowego okresu spoczynku z obniżeniem temperatury - najlepiej gdy nocą zanotujemy spadki do poziomu 10 - 14 stopni, ale wyższe temperatury też nie będą "groźne".
Rośliny te są proste w uprawie i chętnie kwitną.
W okresie zimowym należy także ograniczyć wilgotność podłoża, zapewniając wyższy poziom światła, który dociera do rośliny.

Gatunek ten najczęściej kwitnie wiosną, ale kwiatostany wytwarzać może w ciągu niemal całego roku (poza okresem spoczynku).
Wydaje od kilku do kilkunastu bardzo trwałych i charakterystycznych woskowych kwiatów, które są pachnące i zwieszają się pod naporem coraz to nowych kwiatów.
Po kwitnieniu roślina zasusza pędy.

Liście są ciemnozielone, często z czarnymi malutkimi kropkami wyglądającymi jak musza kupka :)

Kwitnienie prezentowane na zdjęciach nie jest moje.
Udało mi się kupić piękną roślinę z basal keiki na wystawie w BUW.
Nie mogłem przejść obojętnie.
Stała dumnie na samym środku stołu i paczała na mnie tymi powykręcanymi kwiatami.
Nie wahałem się ani chwili.
Łapu capu i już była doliczona do rachunku.

Tak nawiasem - decydowałem, że dziś nie pokażę całej rośliny, bo nie chce mi się liści przecierać :)

Roślina dopiero zaczyna kwitnąć, mam nadzieję, że gdy pojawią się kolejne kwiaty poczuję już jej zapach.










Komentarze